Intresseanmälan

I Scouterna hittar du både utmaningar och nya kompisar, oavsett var du bor eller hur du gammal du är. Här kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen. Och du är självklart med och bestämmer vad vi ska hitta på. Du kan bli scout från och med höstterminen i årskurs två.

Innan dess är du välkommen till familjescouting. Fyll i en intresseanmälan nedan och skriv i meddelanderaden att du är intresserad av familjescouting.

Scoutkåren har en kölista för blivande medlemmar. Man står kvar i kölistan tills man blir antagen som medlem, begär utträde, eller inte svarar på ett erbjudande om att gå med i kåren. Tänk på att uppdatera ansökan om ni t.ex. byter mailadress, annars kommer ni kanske mista er plats i kön. Antagning av nya scouter sker primärt inför höstterminen. Processen brukar starta på våren och håller på tills avdelningarna är fulltaliga eller det inte finns fler personer i kön.

Vi antar nya medlemmar utifrån kötid, men vi kan göra avsteg för att det ska vara ungefär lika många pojkar och flickor i våra avdelningar. Dessutom kan man få förtur om man har ett syskon i kåren eller en förälder kan ställa upp som ledare eller annan funktionär. Kontakta isf oss på anmalanscouter@gmail.com

Kåren bedriver all sin verksamhet ideellt på frivillig basis. Det innebär att vi är beroende av föräldrar, äldre scouter och andra vuxna för att det ska fungera. Varje år är vi beroende av nya ledare för de yngsta avdelningarna, men vi har också många andra funktionärer i kåren såsom styrelsefunktionärer, köksteam, materialansvariga och lokalansvariga.

Vill du stödja oss men inte  har möjlighet att engagera dig som aktiv, bli då vår Stödmedlem. Det kostar 150 kr/termin och då får du bland annat hem Scouternas medlemstidning och info-mail om Scouterna Sveriges verksamhet. Du är också varmt välkommen att delta i vår kårverksamhet tex som funktionär på arrangemang och tävlingar, våra städdagar eller ta en plats i någon av våra arbetsgrupper eller styrelsen. Stödmedlem är också ett krav för medföljande förälder på kårens sommarläger. Du har då samma försäkringar som övriga deltagare under lägerperioden.