Scoutdräkten

Scoutskjortan är den ”lagdress” som vi scouter använder oss av. Den visar vilken kår vi tillhör, vilka läger vi deltagit på, vilka bevismärken vi har osv. Skjortan används på alla möten, läger och ceremonier. Det finns provskjortor för att se vilken storlek som passar i första patrullrummet till vänster i scoutstugan.

I Österåkers scoutkårs använder vi en blå långärmad skjorta, halsduk med sölja samt Roslagens Distriktsmärke och Österåker scoutkårs märken. Kåren har en egen pop-up butik där detta kan handlas. Säg till din ledare så öppnar vi upp den.

Du kan såklart även handla andra scoutsaker via den officiella Scoutshopen. När du handlar själv ber vi dig ange Österåkers scoutkår som förmånstagare, då får nämligen kåren återbäring.

Märkestagning

Programmet är upplagt utefter scouternas metod och innefattar märkestagning med märken att sy fast på sin skjorta. Scoutinvigning med märkesutdelning görs av kårens ordförande/annan representant och endast vid julavslutning, St: Georgs Dag och ev. på sommarlägret. Missar man ett tillfälle så sker det vid nästa tillfälle! Övriga märken delar avdelningsledarna ut vid respektive avslutning. Önskar du något annat går det bra att lägga beställningar direkt i Scoutshopen.